2012. március 31., szombat

Loreena McKennitt: Celtic Footprints koncert - 2012. március 27.


Ha valaki azt mondja, világzene, én kapásból rávágom: Loreena McKennitt. Az ír és skót felmenőkkel bíró kanadai énekesnő megtestesíti számomra mindazt, amit a szó legnemesebb értelmében vett világzenéről gondolok: különböző zenei hagyományok, stílusok, egymástól látszólag gyökeresen eltérő korszakok és zenei felfogás ötvözése valami harmonikus, egyéni, ám mégis, szinte ősi módon ismerős muzsikává, amely független divatoktól, slágerlistáktól, pillanatnyi szépségeszményektől. Ami megérint, úgy, ahogy a trendkövető zenészek szoftverekkel „kitalált” slágerzenéi sosem.

Először a The Mask and Mirror című albumával találkoztam, jó néhány éve, teljesen váratlanul: egy ismerős selejtezte a CD-it és ideadta, hogy ha akarjuk, tartsuk meg. Szerelem volt első hallgatásra… Azóta gyűltek a CD-k, jó néhány filmzenében is találkoztam Loreena hangjával és dallamaival, és egyre nagyobb rajongója lettem. Ahogy egy kedves barátom mondta nem is olyan régen, ez az én meditációs zeném: hallgatom, ha szomorú vagyok, vagy feszült, ideges, beteg, ha fáj a világ, vagy ha egyszerűen elegem van mindenből – és megnyugtat, ellazít, visszaadja az életkedvem. Zoli meg remekül el tud aludni közben…

Két éve, amikor az énekesnő először koncertezett kis hazánkban, legnagyobb fájdalmamra nem tudtam elmenni – ha hinni lehet a beszámolóknak, fantasztikus élmény lehetett a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon hallgatni ezt az éteri zenét. Persze, ahogy ilyenkor lenni szokott, megfogadtam, hogy ha megint nálunk koncertezik, akkor aztán ha törik, ha szakad, ott leszek. S eljött ez is… Mikor novemberben megtudtam, hogy lesz koncert, ráadásul az én fájóan kerek születésnapom után két nappal, egyértelmű volt, hogy ezt kérem ajándékba. Zoli pedig kifinomult érzékeivel vette alig titkolt kívánságomat (értsd: megfenyegettem, hogy ha nem visz el, az válóok), és meglepett a koncertjegyekkel.

Igazából az élmény szinte elmesélhetetlen, ezt át kell élni. Egyesek biztos szentségtörőnek tartják, de nekem ez olyan lélekemelő, gyógyító és gyönyörű élmény volt, mint egy szentmise. Ehhez persze kell a rajongás, és az, hogy ilyen mélységes kötődésem legyen a zenéhez, de kell Loreena éteri hangja és a dallamok olykor fájdalmas szomorúsága is – amit kiválóan ellenpontoz a balladák közé beékelt tradicionális ír „kocsmadalok” felszabadult vidámsága. Mondjuk kellett is néha a vidámság, mert kezdve az elsőként felhangzó „Bonny Portmore”-ral, folytatva a „The English Ladye And The Knight”-tal és a „Stolen Child”-dal, én bizony a legtöbb dalt végigpityeregtem. Aztán amikor felcsendült legnagyobb kedvencem, a „The Lady of Shalott”, szó szerint fülig érő szájjal és potyogó könnyekkel bambultam, és azt akartam, hogy sose érjen véget. Na, hát ennyire vagyok én Loreeena McKennitt-rajongó…



A Celtic Footprints névre hallgató turné koncertjein egyébként az énekesnő legnagyobb slágerei hangzanak el, új dal sajnos nem volt a repertoárban, mondjuk stúdiólemez sem volt jó ideje. A vezérfonal, amire Loreena a koncertet felfűzte, a kelták vándorlása – ez régóta központi témája az énekesnő munkásságának, a kelta hagyományok, népzene, a szerte Európában maguk után hagyott „lábnyomok” szinte minden lemezén visszaköszöntek. A számok közti szünetekben Loreena főleg erről beszélt, hogy mennyi inspirációt nyert a keltákból, hogy vándorlásukat egyfajta iránymutatónak tekintette.

Az énekesnő akár énekel, akár mesél, elbűvölő jelenség, de a koncert feleennyire sem lett volna jó a remek zenészek nélkül. Nekem, aki nem vagyok egy vájtfülű zenekritikus, itthoni hallgatáskor nem annyira tűnik fel, hogy milyen elképesztően tehetséges zenészek játszanak a háttérben, de  a koncerten mindannyian megkapták a maguk szólóját. Szájtátva hallgattuk, amit a csellista Caroline Lavelle és a hegedűs Hugh Marsh művelt a hárfa mellett zongorán és tangóharmonikán is játszó Loreenával. De a többiek sem maradtak el mögöttük, sőt!

Picit egyébként furcsa érzés volt ezt a zenét a Papp László Budapest Sportarénában hallgatni, szerintem jobban illene hozzá egy kisebb koncertterem – ez a zene túl bensőséges, túl finom és meghitt ehhez a hatalmas térhez. Az viszont kellemes csalódás, hogy az Aréna megtelt – örülök, hogy ennyien fogékonyak itthon erre a fajta zenére. Csak azt sajnáltam, hogy a koncert olyan hamar véget ért – három ráadás és majd’ éjféli hazaérés ide vagy oda, ez az este úgy elrepült, mintha valaki direkt felgyorsította volna az időt. El tudtam volna még hallgatni jó sokáig – nagyon remélem, hogy lesz még rá lehetőségem!

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...