2017. október 25., szerda

Budapest Ritmo - 2017 október 6-8. Akvárium klub


Két hete múlt és még mindig zsong tőle időnként a fejem. Timi ajándékozott meg vele, megint – neki köszönhetem, hogy három napon keresztül átlag négy órában hagytam magam vinni, amerre a hangok vittek. Szerencsém volt hallani a második Budapest Ritmo fesztivál fellépőinek javát – ezúttal az Akváriumban. Tartottam a helyszíntől – nem kellett volna. A Kishall, a Nagyhall és a Volt Vokál is (a három színpad) elég jól szeparálódtak hangilag, s a közönség együttlüktetésének kifejezetten jót tett, hogy ennyire közel voltunk egymáshoz. A csütörtöki, Szimplában megtartott koncertekre nem volt módom menni, úgyhogy számomra a fesztivál péntektől vasárnapig tartott – annak fényében, hogy némelyik előadó napokra-hetekre adott dúdolni- meg combon ütögetnivalót, így is súlyosan túladagoltam magam…


Péntek

Nagyon ügyes műsort sikerült összerakni a Hangvető csapatának, meg az általuk felkért szervezőknek – nem tudom, mennyire volt szándékos, de minden este valamilyen (halált is fókuszban tartó, fájdalmas, de jó) súlyossággal kezdődött, hogy aztán a végén valamilyen ritmusos életörömzene koronázza. A péntek a Ponkkal kezdődött: posztfolklór cimbalomra, hegedűre, nagybőgőre és énekre; morva halálballadák a korai számítógépes játékok grafikáját idéző háttérvetítéssel. A komor témát rengeteg (fekete) humorral ízelte tele a játékmód, meg a háttérben futó minimál-rajzfilmek… Galgóczi Tamás barátom (a beszámolóját itt olvashatjátok), akivel az első sorból hallgattuk, nagyon szereti őket – van is mit szeretni rajtuk. Nem is hagytam szívesen a Kishallban őket – de muszáj volt, mert a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band közös produkcióját hallani kellett. Ez konkrétan egy tipikus 13 dudás egy csárdában eset volt, amit az összes résztvevő csurdig élvezett – naná, hogy mi, a közönség is. Iszonyúan ritmusos zenei kavalkád, egymásba szólózó jó értelemben vett zeneőrültek (másodszor együtt a színpadon!!); ez volt az egyik teltházas koncert, s mint ahogy utólag kiderült, lesz közös lemez, na ezt minél többen hallgassátok meg – nem fogtok csalódni benne… Jó volt látni, hogy mennyire megbecsült partnerei a klezmer vén rókáinak a mi fiatal (világsztár) zenészeink!



Az Autentic Light Orchestrába csak beleszagoltunk (utólag kicsit bánom, mert elég sokszor elővesszük itthon azt, ami a megosztón fenn van tőlük); de a Volosit és Lajkó Félixet mindenképpen hallani akartam. A Volosi úgy született, hogy a két komolyzenész tag meghívást kapott egy sátoros lakodalomba, ahol összebandáztak a népzenészekkel. Mutogatták egymásnak a játékmódokat, cifrákat, trükköket (gondolom én…), és ebből az egymásra csodálkozásból lett egy gyönyörű, kölcsönös tiszteleten és megbecsülésen alapuló együttműködés. Meg kell mondjam, azzal együtt, hogy rajongok Lajkó Félixért és azért, amit képvisel, a becsatlakozása ebbe a játékos harmóniába egyszerre volt reveláció és ambivalens élmény. Mert a mi prímásunk ez esetben egy pillanatra se fogta vissza magát – így az addigi boldog együttmuzsikálás helyett a beléptétől fogva Lajkó Félix és (alkalmi) zenekara állt a színpadon… lehetett nagyon szeretni, csak nagyon nem ugyanazért, mint előtte magában a Volosit.

Ami ezután következett, az sokáig billegett a befogadhatóság szélén, amíg aztán meg nem értettem, mi történik. Cristophe Chassol a bevezetőben köszöntötte Bartókot, úgymond az egyik istenét – és amit a világ számos pontján gyűjtött filmrészletekkel (úgymond gyűjtött megőrzendő értékeivel) művel, ahogy zeneművet épít a képek és hangok köré a billentyűkön dobos társa figyelmes kíséretében, az konkrétan mágia. És valóban Bartók-i, az attitűdje mindenképp. Amikor az első, madárhangokra komponált (zseniálisan megvágott) filmképi futamok mögül egyszer csak előbukkant a madárhangokat utánzó ember a filmfelvételen, akinek a füttyére és magyarázatára a fülünk hallatára született meg a teljes értékű improvizatív kompozíció… Ultrascore-nak hívja a műfajt a srác, fantasztikus amit csinál, fantasztikus volt élőben hallani (egy változatát - minden születés más… - ideillesztem).


A pénteket a Mookomba koronázta… Egyszerűen nem volt erőm, hogy a két DJ, Makossa és Megablast produkciójára átszakadjak belőle – telilakták a fülem… Ezt megint csak hallani kell, az afrikaiakat általában egyszerűen hallani kell és kész. Az valami hallatlanul ironikus, hogy a kihallható fájdalom, az olykor nyers, tapintható mozgalmi-politikai üzenet fölött-alatt-körül milyen színgazdagsággal lüktet az életöröm! Az urak zimbabweiek, de oda nyúlnak a világ zenéibe ahova csak akarnak, olyan boldog gátlástalansággal, hogy komolyan mozgáskorlátozottnak kell lenni hozza, hogy ne akarj moccanni a zenéjükre.


Szombat

Végül úgy alakult, hogy szombaton a hat fellépőből érdemben csak hármat hallottam – mert teljes figyelmet követeltek. Az Oratnitzába csak belehallgattam (remélem lesz még alkalom… enyhén beteg keverék) a Kal pedig a legvégén nem talált rajtam a zöldfoki szigeteki csodacsajszi után fogást. Ez van… de menjünk sorjában.

A kezdetek súlyos (halálos) mélységeit ezúttal Pere Martinez és az Aurora szolgáltatta – finoman elemelt spanyol flamenco, dobogó lábával tökéletesen ritmust lekövető flamenco-táncossal, és azzal a kegyetlen férfifájdalommal a kitartott hangban. Kicsit elgondolkodtam rajta, miközben ezeket a pontos „itt vagyok” gesztusokat láttam a nem kicsit kivagyi táncban erre a nem kicsit kivagyi zenére, hogy jobbára ott születik a halál (fenyegetése, kísértése, lehetősége) körül olyan intenzív kultusz, ahol annyi konvencióval bástyázzák közül a szerelmet, hogy már képtelen csak úgy, spontán megszületni. Egyébként sűrű, teljes élmény voltak, alig bírtam otthagyni őket…

De muszáj volt. Mert kezdődött a Yallah Bye – azaz Jahwar és Mitsoura Mónika koncertje, ami egyébként szétragyogta a szombatot! Jahwar és az a máshonnan alapjából ismerős, az Atlasz-hegység oldalában kinövő, erős ritmustörzseken csücsülő zenéje önmagában megérne egy misét (csak akár az, mit csinál másképp a zenészeivel, mint a számos nagy előd…); de amit Mónikával együtt műveltek, az mindent felülírt. Én nagy tisztelője vagyok az Ando Drom zenészeinek, a hazai szcéna legnagyobbjai közé tartoznak, de amit ezek a srácok itt a régi kedves dalokkal műveltek Mónika alá, arra nemigen vannak szavak! Aztán a saját közöseikben a két énekes olykor komplett intim házastársi veszekedést énekelt nekünk a dalba, számon kérő férfival és flegma nővel – és volt hogy a szeretet annyi fájdalmát öntötték ránk együtt is és külön is, hogy a könnyem is kicsordult (került fel ez meg az, az egy szem szelídség mellé, amit először láttam a megosztón fenn tőlük, az ezer színükből – ezt azért iderakom…)


S mindez után: Lura. Ez az este a pici de erős nők parádéját hozta – a zöldfoki szigeteki nagyasszony, Cesaria Evora nyomán talán legnagyobb léptekkel Lura jár; de sokkal többet mutatott meg abból a számos színt és ízt hordozó birodalomból, mint a MÜPA színpadán Palya Bea mellett oly kellemes meglepetést okozó Mayra Andrade. Akkor írtam és nem cáfoltak: Mayra annak a zenekontinensnek inkább egyfajta undergroundja, határokat járó szabad lélek – míg Lura inkább a fősodor. Jelzem, ez itt egy pillanatra se jelent értékítéletet is, a minősége mind a kettőnek megkérdőjelezhetetlen. Lura megtáncoltatott és megénekeltetett bennünket, minden szinten bevonni szeretett volna – sikerrel. Tényleg nem csoda, hogy nem volt kedvem-fülem-szívem aztán a nyers, punkos Kalhoz (meg fáradtam is, na, még az ilyen habzsizó természetnek is sok ennyi befogadnivaló…)


Vasárnap

Az utolsó napi elmélyülés Boris Kovactól és kvartettjétől érkezett – ez a szerb férfi olyan szelíd erővel siratta el a hazáját, meg ami ott az utóbbi időkben történt… a közelmúlt traumái, a jelen feszítő ellentmondásai – és valami elmondhatatlanul vigasztaló, simogató erő, ami áradt belőle. Mintha minden ellenkező tapasztalt és előjel ellenére – mintha még mindig hinne bennünk, emberekben, hinne a zenében… úgy, hogy időnként a legdurvábban töreti meg a dobbal a harmóniát, úgy, hogy belehallod a fegyverdörgést is, belehallod a visszavonhatatlant. Nehezen szakítottam el magam ettől a hangulattól, mert engesztelt.

De el kellett szakadnom, mert konkrétan szerintem az életben többet nem hallgathatom meg, mint kezd néhány fiatalabb kori kedvencemmel a maga értelmezésében Shefita. Tüneményes kis zenebohózat, ahogy ott illeg a (muszájból, ám királynői grandezzával kézben tartott) botjával a dallamokra. Ethno-pop, olvasom, ezt műveli Radioheaddel, meg Nirvanaval, belecsavarja zsidó és arab népi hangszerek kereteibe az egykori lázadást – de valóban zenebohóci módon, egyszerre megtisztelve és kinevetve az eredetit, az eredeti világfájdalmas attitűdjeit. A kisasszony tükröt tart a maga teljes kiállásával, a remek zenészekkel, akik tényleg képesek a szeszélyei szerint működni, felejthetetlen… (tessék, egy kis ízelítő belőle...)


Mint ahogy hordozom majd a Volt Vokálban hallott hallgatósokat Lakatos Mónika és Rostás Mihály „Mazsi” előadásában… mennyire jó volt látni, hogy kicsi lett a terem. Hogy alig fértünk, hogy nem volt elég szék. Mennyire jó volt hallani ezeket a dalba csomagolt bocsánatkéréseket… valahol mélyen elgondolkodhattam a hűtlenségeinken (holott máshogyan hordozom, mint könnyen csábuló embertársaim…). Ezt nem tudom szavakkal megköszönni. Mert nem először érzem úgy, Lakatos Mónikát hallgatva, hogy valami helyettem történik, hogy az én némaságom is megtöri, amikor énekel, és még nagyon sokszor szeretném ezt érezni…

Csak éppen megkóstoltam a Malabi Tropical-t (sajnálom is…), de mennem kellett. Mert akárhogy is, de ha itthon Transglobal Undergroundra moccanhatok, azt nem hagyhatom ki. A Fanfara Tiranával és Harcsa Veronikával együtt színre lépő veteránok szépen öregszenek… Bár azt meg kellett állapítanom, hogy ezeket a tiranai harsonásokat úgy amúgy egyedül is szívesen hallgatnám (mondható, hogy már ezért megérte). Harcsa Veronikáért meg úgy ahogy van, rajongok – és a Play me még mindig egy telitalálat az érzékeimnek, pláne ha Hamid és a tiranaiak pörgetik alá az alapokat.

Azt hittem, ezzel kész… minden előzetes várakozás nélkül mentem fel a Kishallba Al Javalára – német klezmer-balkán-ska… ja. Aztán az este egyik nem várt meglepetése lettek, a két szaxi, gitár, két dob (meg szájdobolás didzseriduba; konkrétan nem gondoltam, hogy ennyire perverzen jó lehet…). Vittek könnyedén, megint a boldogságba. Olyan könnyedén, hogy el is dőlt – már nem megyek le dél amerikai pol-beatot hallgatni, úgyhogy az Amparanoia kimaradt… 

Összességében igen jól szervezett, erős program lett az idei Ritmo. Maradjon hagyomány… meg az is, hogy ott vagyok rajta.


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...